Saturday, August 16, 2008

Kunst og havearbejde

Da Mads og jeg planlagde vores ferie herovre, og det blev klart, at jeg ville have halvanden uge i Washington, inden jeg skulle starte på uni, var jeg ikke særlig glad ved tanken. Jeg tænkte, at det ville blive ret underligt at rende rundt i en ny by uden at kende en sjæl, men nu er den halvanden uge næsten gået, og jeg synes faktisk, at det har været ret fedt at have tid til at falde til, inden det går løs på uni.
Jeg synes, en herlig beskæftigelse er at gå på museum. Størstedelen af museerne i Washington er gratis, fordi det er en del af den såkaldte 'Smithsonian Institution', hvilken er en organisation oprettet i 1835 til at oplyse almenvældet. Det begyndte med, at en rig englænder donerede hele sin formue. Siden er en del museer bygget som partnerskab mellem private og det offentlige og mange af museerne er i dag finansieret af private donorer. Således også 'The National Gallery of Art', hvor jeg forleden brugte min eftermiddag. Til min store glæde var der guidede ture på museet (som også var gratis), så jeg tog en om amerikansk kunst. Det var super godt. Jeg elsker guidede ture. Jeg synes man får meget mere ud af det, end når man selv går rundt. Bagefter gik jeg over og så deres moderne kunst. Deres samling af Alexander Calder var ret imponerende. Det er en amerikaner som laver ting i ståltråd, jern osv. Mads og jeg så også en skulptur af ham på Whitneys i New York, som var meget imponerende. Det er ham, som har opfundet uroen, og der hang en kæmpe uro af ham i 'hallen'. Jeg synes det er ret imponerende, at han kunne konstruere en kæmpe stålkonstruktion og på helt magisk vis få den til at svinge rundt lige så stille og roligt.Der er også en guidet tur til deres samling af moderne kunst. Den må jeg ned og have en dag.

Amerikanerne har jo en vis forkærlighed for at bygge stort. Således også dette museum. Da det blev bygget i 1937, var det den største marmorbygning i verden.
Jeg synes deres fetisch med at bygge, så det ligner græske templer, er lidt sjov, men imponerende er det. Hele vejen langs 'The National Mall', som er området mellem Kongressen, Det Hvide Hus og Lincoln Memorial ligger der museer på rad og række - alle er gratis, så det er bare med at benytte sig af det, mens jeg er her.

Sjove amerikanere
Jeg havde den sjoveste oplevelse forleden. Jeg var i en papirforretning, fordi jeg skulle have printet og kopieret nogle ting. Pigen, som ekspederer mig, spørger, hvor jeg kommer fra og siger, at hun tror, jeg er tysker. Til det svarer jeg, at jeg har boet i Berlin et år, og Danmark ligger tæt på Tyskland, så det er ikke helt skudt ved siden af. Derefter siger hun: "Så kender jeg en du skal snakke med", hvorefter hun løfter røret på en telefon, trykker et nummer og giver mig røret. Der er en mand, som svarer i den anden ende, og jeg forklarer (på tysk), at jeg er kunde i hans venindes butik. Det viser sig, at det er hendes kæreste, som er tysker, så derfor synes hun lige jeg skulle med ham. Meget mærkeligt, men meget sødt egentlig. Hun gav mig også hans nummer. Dagen efter var jeg dernede igen, fordi jeg skulle have scannet et dokument. Hun spurgte bebrejdende, hvorfor jeg ikke havde ringet til kæresten. Derefter fik jeg mit scan gratis. Meget sjov oplevelse. Jeg fortalte Krista om det. Hendes forklaring var, at amerikanere synes det er helt fanstastisk når man kan et fremmedsprog. Jeg tror bare, ekspedienten kedede sig lidt og synes det var skægt jeg kunne tysk.

Projekt have
Her hvor jeg bor er der have! Jeg savner have og altan i København og tænker på det i hvert fald en gang om dagen, så det er fantastisk. Baghaven er hyggelig, og der er plantet masser af krydderurter, tomater osv. Jeg sidder herude nu. Det er skønt. Forhaven er der derimod ikke kælet så meget for. Da jeg kom så forhaven sådan her ud:
Der groede ikke så meget andet end ukrudt og det lignede noget der var løgn. Siden jeg kom, har det kriblet i mine fingre for at gøre noget ved den, men jeg tænkte, at jeg hellere måtte vente til de andre var her, så de ikke bare kom hjem til en total redekoreret have. I dag var så store havedag. Mens Krista og Burke ordnede baghaven, gik jeg til den i forhaven og fjernede alt ukrudtet, sten, rødder osv. Bagefter vendte Burke og jeg al jorden, blandede den med kompostjord og vandede og til sidst plantede jeg blomsterfrø. Krista havde en masse, og jeg havde også selv købt nogle. Så nu ser den sådan her ud:
Jeg ved godt, at det ikke er verdens bedste tidspunkt at så på, men dem vi har plantet skulle man efter sigende kunne så både i foråret og sensommeren. Her er lidt over 30 grader og bagende sol, så det virker ikke som om, det bliver efterår lige foreløbig. Jeg krydser fingre for, at de begynder at gro, så vi kan få en rigtig fin blomsterhave:-)

På mandag skal jeg begynde på uni. Jeg er spændt og glæder mig til at se, hvad det er for nogle folk, jeg skal spendere de næste fire-fem måneder med. Jeg har brugt en del tid af min halvanden uge her i DC på at søge praktikladser. Praktik er en integreret del af semestret, og jeg skal være på mit praktitsted hver mandag og tirsdag og så have undervisning onsdag, torsdag og fredag.

No comments: