Sunday, August 10, 2008

At købe ind

Jeg synes altid, at det er sjovt at gå i supermarkeder, når jeg kommer til nye lande. Det er sjovt at gå rundt og kigge på alle de fremmede produkter, og jeg synes ofte, at det siger meget om et lands kultur osv. hvordan deres supermarkeder ser ud. Dette holder også stik denne gang, og jeg må sige, at jeg er blevet udfordret!

Det supermarked som ligger tættest på, hvor jeg bor hedder "Giant Food", og det er virkelig "giant". Jeg tror aldrig jeg har set så stort et supermarked i mit liv. Udvalget er enormt. Bare udvalget af tomater på dåse fylder tre meters længde i fire hylders høje.
Indtil videre har mine indkøbsture taget ret lang tid. Jeg må ligne en som er faldet ned fra månen, som jeg går der og glor og prøver at hitte rede i alle de mange produkter. Det tager en del tid at købe ind, når man intet kender og ikke ved om 'King Arthur' mel eller 'Bay State Milling' mel det bedste? Og hvad betyder det, at noget mel er 'unbleached' og 'unbromated'? Og hvad er det nu gær hedder på engelsk? Som I nok kan gætte, havde jeg sat mig for at bage i går. På trods af mit manglende ordforråd på bageområdet fik jeg støvet noget gær op. Kunne dog kun finde tørgær, men det virkede fint, og jeg fik banket en dej sammen og bagte et udemærket brød - måtte dog lige slå op på nettet hvor mange fahrenheit 200 grader celcius er.
Jeg er ikke meget for købebrød og havde håbet, at jeg kunne videreføre mit rugbrødsbageri herovre, men indtil videre er det groveste mel jeg har fundet, noget der minder om grahamsmel. Jeg ved dog, at der en supermarkedskæde som hedder 'Whole Foods', som er sådan noget øko halløj. Meget lækkert og rimelig dyrt, men der kan jeg nok finde noget grovere mel og nogle kerner forhåbentlig.
Noget andet som har taget lang tid at finde er havregryn. Derhjemme er havregryn jo altid i papirposer, så det kiggede jeg selvfølgelig efter og måtte igennem samtlige hylder med morgenmadsprodukter, før jeg fandt havregrynene. De var camoufleret i en rund dåse med plasticlåg... Til min store glæde lykkedes det mig til gengæld at finde nogle helt plain havregryn, som hverken er ristede i sukker, kakao, tilsat halvkunstige bær og nødder eller noget andet.

En anden finurlig ting er, at alle skiltene står på både engelsk og spansk. Der er en del spansktalende beboere her i området, og som de servicemindede folk amerikanerne er, har de selvfølgelig tilpasset servicen dem. I de fleste butikker er der også spansktalende personale. Endnu et særpræg er, at kassedamerne pakker ens ting i poser. Jeg synes det er lidt sjovt, for det tager meget længere tid at blive ekspederet, men hyggeligt er det.

Jeg kan ikke sige meget om mine bofæller endnu. De fleste er på ferie, og jeg har kun mødt tre, hvoraf den ene flytter sidst i august. De virker dog rigtig søde. Jeg blev budt velkommen med åbne arme, knus og mad onsdag aften af Krista, som nu er taget på ferie. De burde dog alle være tilbage torsdag. Denne weekend har der kun været en anden end mig i huset. Det er lidt stenet at være her helt alene, men egentlig ok at have noget tid til at falde til. Tingene tager jo en del tid når det hele er nyt. I dag har jeg brugt en god del af dagen på at prøve at finde en cykel på et loppemarked. Det lykkedes dog ikke, så nu sætter jeg min lid til at finde en på internettet. Her opstår endnu en udfordring, for hvor høj er jeg i 'inches'?. Igen har the internezt svaret, og jeg har fundet en side, hvor der både er omregner for cm til inches og celcius til fahrenheit.
Således har jeg nu fundet en cykel, som ser god ud og er billig. Jeg kan forhåbentlig hente den i morgen. Det bliver skønt at kunne køre rundt og udforske byen - og jeg kan oplyse om, at der blev plads til cykelhjelmen, da jeg pakkede, så dem som mener, at jeg kører som en brækket arm kan sove trygt.

1 comment:

Anonymous said...

Who keeps the Metric System down?
We do! We do!