Wednesday, August 13, 2008

Jeg er så glad for min cykel!

Så fik jeg cykel. Jeg tog metroen langt væk, mødtes med en kvinde, som havde to cykler og købte den ene for 200 kr. Perfekt. I går var jeg hos cykelsmeden for at få sadlen sat op og købe en lås. De unge cykelnørder i butikken grinede lidt i skægget over mig og min brugte 40 $ cykel. Ok, det er ikke verdens bedste cykel, men den er ganske udemærket til fem måneders brug - selvom det jo ikke er det samme som det lilla lyn derhjemme. Ekspedienten mente, at jeg bestemt skulle have en u-lås. "Cykeltyve går altid rundt med værktøj til at klippe låse over med, men en u-lås kan de ikke få bugt med", som han sagde, så jeg endte med at købe en lås som har kostet det samme som cyklen. Nu bliver den forhåbentlig heller ikke stjålet.
En del af dagen i dag er dermed blevet brugt på, at udforske byen. Det er skønt at suse rundt, og jeg kørte også en tur i "Rock Creek Park", som er en dal med en flod, hvor der er lavet vej og cykelsti. Cykelstien følger dog en stor firesporet vej det meste af tiden, men man har dog følelsen af at få lidt natur. Nogle gang løber cykelstien væk fra vejen. Det er virkelig skønt. Langs cykelstien var der et sted sat 'redskaber' op, så man kunne træne. Det er da en genial idé. Der var også mange som brugte det. Bl.a. løbere, som lige tog et par mavebøjninger, armbøjninger osv. Og der er udførlige instruktioner til hver øvelse:

Det er herligt at have fået cykel. For at færdiggøre Kjøllers sætning, så kommer man dejligt hurtigt omkring. Det er dejligt at få noget vind i håret, men hold kæft hvor jeg svedte! Her er også 30 grader og solskin, men jeg var helt klistret, da jeg kom hjem og måtte hoppe i bad.

Øko supermarked
I går var jeg i supermarkedshimlen: Whole Foods. Det er det lækreste supermarked jeg endnu har set. Det var (selvfølgelig) kæmpe stort, men der var også salatbar, delikatesser, slagter osv. - og dansk Lurpak smør. Jeg er ikke den store smørspiser, men når det skal være, vil jeg til enhver tid foretrække saltet smør, og nu ved jeg, hvor det kan findes. Jeg fandt også uparfumeret creme. Til min overraskelse står der på cremen, at den overholder EU standarderne for kosmetiske produkter. Sjovt at det er et kvalitetsstempel herovre. (Jeg er ellers ved at blive helt glad for EU, efter at de har sat vores regering på plads på udlændingeområdet).
På trods af det store udvalg havde de desværre ingen rugkerner, så det ser stadig sløjt ud for rugbrødsbagningen. Jeg talte med min Vatti i dag og klagede min nød, hans kæreste Lone gik straks i gang med søgningen og fandt et firma, som i hvert fald producerer dem. Det bliver forhåndlet flere steder i DC, så nu sætter jagten ind.
Der er en del øko/fairtrade supermarkeder her. Jeg synes, at det er et lidt sjovt fænomen, for det er som om, at enten køber man øko eller også gør man ikke - og hvis man er på økoholdet, så skilter man med det. Der er jo for tiden en stor debat om plasticposer, og om man burde bruge papirposer i stedet for for at skåne miljøet, men alle ved jo, at den gode gamle mulepose, som man genbruger, er det bedste. Her stopper man dog ikke sin stofpose fra banken eller biblioteket, eller hvor man nu har fået den fra, ned i tasken inden man går ned og køber ind. Næ nej, man køber en pose i sit yndlingssupermarked, så man kan vise hvilket hold man er på. Selvfølgelig købte jeg en;-)
Jeg synes, det er interessant. Det er lidt ligesom nyrige, som skilter med deres penge. Her er det de nyfrelste, som skilter med deres politiske korrekthed. Min teori er, at det er for at markere, at man ikke er en lad forbruger, men at man har en holdning til tingene. I Danmark er det begyndt at blive moderne med smarte designer-muleposer - hvad siger det så om os...

Jeg sidder ude på verandaen og skriver i de sidste solstråler. Det er meget hyggeligt at sidde herude og kigge på folk som går forbi, læse en bog osv. eneste minus er, at her er helt vildt mange myg. Mine ben er allerede helt fyldt med myggestik.
Jeg har nu mødt alle mine fem bofæller. De virker alle rigtig søde, og jeg er sikker på, at det nok skal blive godt at bo her. En af dem har en hund, Charlie. Det er verdens mest rolige og godmodige hund. Han kom lige ud og sagde hej til mig før, så jeg fangede et billede af ham til jer.

No comments: