Sunday, October 05, 2008

American University

Jeg har mid-term eksamen på onsdag og har derfor brugt hele min søndag på biblioteket på uni. Derfor tænkte jeg, at dette indlæg skulle dedikeres til mit amerikanske universitet. Jeg har længe haft en drøm om at læse i USA. Da jeg begyndte at undersøge mulighederne for at tage herover og læse og stødte på American University, var min første tanke, at det lød som en joke, men det har vist sig at være et ganske respekteret universitet. School of International Service, som jeg hører under, er den største af sin art i USA.
American University er grundlagt i 1893. George Washington ville gerne have et nationalt universitet i hovedstaden og kongressen besluttede derfor at etablere 'American University'. Det er kun American University og George Washington University, som også ligger i Washington DC, som er etableret ved at kongressen har besluttet det. Det betyder at Kongressens sejl er på diplomerne fra de to universiteter. Selvom det blev vedtaget at etablere American University i 1893 begyndte undervisningen først i 1914, da universitetet lige skulle bygges først.
I dag er der ca. 10.000 studerende på American, som det bliver kaldt i daglig tale.

Universitetet ligger nordvest for centrum, og er faktisk ikke så tilgængeligt med metro. Fra nærmeste metrostation er der ca. en halv time at gå til main campus, hvilket betyder at universitetet har etableret en shuttle bus, som transporterer de studerende gratis fra metro stationen til campus. Det er meget bekvemt. Specielt når det er mørkt, er det rart, for der har været flere røverier. Dog mest om natten i weekenden. Min undervisning foregår ikke på main campus, men på Tenley campus, som heligvis ligger meget tæt på metro stationen. Jeg er dog en del på main campus for at bruge fitness centret og læse på biblioteket.

Main campus er lige som man forestiller sig fra Beverly Hills osv. Her er en stor græsplæne i midten, hvor folk hænger ud, leger med frisbee, spiller fodbold, læser osv.

Der er også fitnesscenter med svømmehal, som man kan benytte så meget man vil og diverse klubber og foreninger af en enhver art, som man kan engagere sig i. Hver dag får vi en mail som hedder "Today at AU", hvor alle dagens aktiviteter er listet. Der er nok ca. 30 'events' om dagen. Alt lige fra workshops om at blive en effektiv læser, film om tredjeverdenslande, religiøse foreninger som inviterer til infomøde osv.
Der sker virkelig meget på campus. Jeg tror sagtens man kunne leve hele sit liv her. Her er også diverse 'restauranter' og kaffebarer. Mit favoritsted er helt klar 'The Davenport Lounge'. Det er en studenterdrevet café med billig kaffe og hyggelig stemning. Jeg er stor fan af at læse på biblioteket og en hyppig kunde hos dem. Biblioteket har åbent 24 timer i døgnet. Efter kl. 24 skal man bare bruge sit studiekort for at komme ind, og der er intet personale, men man kan bruge faciliteterne så meget man vil. Billedet her er taget i bibliotekets kælder, hvor der også er en café og hyggeligt at sidde og diskutere diverse ting og sager. Det er Will, Maria og Joe fra min klasse og vi er i gang med at forberede os til mid-term eksamen.
Og apropos biblioteket, så var jeg jo utilfreds med deres heftige brug af air condition og skrev en mail til dem om, at det var alt for koldt at sidde på læsesalen. Jeg ved ikke om de har justeret det, men jeg synes det er blevet bedre - eller også er det bare mig, der har vænnet mig til det.

De fleste studerende bor på campus. Jeg kan godt forstå, at det må være rigtig sjovt, hvis man er 20 år og lige flyttet hjemmefra. Mit indtryk er, at det nærmest er lidt højskole agtigt. De fleste bor på to-tre mandsværelser, spiser sammen i 'spisesalen', dyrker sport sammen, går i skole sammen osv. Det er et 'dry campus', hvilket betyder, at man ikke må drikke nogen form for alkohol nogen steder overhovedet. Hvis man bliver snuppet er sanktionerne vist rimelig strikse. Der går rygter om, at en tysk pige sidste semester blev tvunget til at gå til AA møder, fordi hun blev fanget i at drikke øl på sit værelse. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men de er rimelig seriøse omkring det.

Universitetet har også sit eget politi og der er 'blue lights' flere steder, som man kan bruge til at tilkalde en politimand eller -kvinde. Man kan også bruge dem, hvis man føler sig utryg og gerne vil eskorteres fra A til B, så tropper de også op.

Det er meget anderledes end RUC, som slet ikke har samme campus følelse. Det har KU for den sags skyld heller ikke. Den store forskel er jo, at folk bor her. Jeg er ret vild med det liv der er herude. Selv nu, hvor klokken er 21 søndag aften er her mange mennesker i det hele taget en hyggelig stemning. American University er da også i 2008 blevet kåret som den mest politisk aktive skole i USA.
At man betaler en masse penge for at gå her betyder, at standarden er en helt anden. De kan tilbyde nogle helt andre ting end de danske universiteter kan - og det både på godt og ondt.

1 comment:

Mathias Kilian Hanf said...

your blog really is lookin' great. danish is so beautiful to read but unfortunately very hard to understand for me.

my name is mat and i am also attending wsp, that's why i discovered your blog (by coincidence). i think we must have met at some point on campus.

i live two blocks off-campus. why don't you drop by next weekend for a dinner. my cousin is visiting from germany and she has lived in copenhagen for some time.

would be delighted if you could make it.

wish you a great week - mat