Friday, September 12, 2008

Ny praktik

Som jeg antydede i mit indlæg om praktiksituationen i DC, så er der en del at vælge i mellem. Jeg havde jo sagt ja til Karamah, men i onsdags ringede de fra en organisation som hedder 'Muslim Public Affairs Council' (MPAC) og ville have mig til samtale. Jeg havde søgt for tre uger siden, og da jeg ikke havde hørt noget, tænkte jeg, at de nok havde fundet en anden. Jeg var lidt ærgerlig over det, for det lød vildt spændende. Jeg var ok glad for praktikken hos Karamah, men synes det var ærgerligt, at der ikke rigtig var noget politik i det.

Da de så ringede fra MPAC, viste det sig, at der først havde været ansøgningsfrist i fredags, og at de derfor havde ventet med at kontakte folk. Jeg sagde først, at jeg havde sagt ja til noget andet og ikke var interesseret, men hele dagen i går tænkte jeg på det og kunne mærke, at jeg havde mere lyst til MPAC end Karamah, men jeg følte ikke rigtig, at jeg kunne bakke ud af Karamah, når nu jeg havde sagt ja. Til sidst besluttede jeg mig for at spørge min elskede underviser Lynn til råds. Hun sagde, at hvis hun skulle være ærlig, synes hun, at jeg skulle gå efter MPAC, fordi der er mere politik i det, og det er vildt spændende nu, når der er valg. Mht. til Karamah, så sagde hun 'It's DC - it's the game' og at de sagtens vil kunne finde en anden. Efter således at være blevet bekræftet ringede jeg til MPAC og sagde, at jeg alligvel var interesseret. I dag havde jeg så en samtale med dem og sagde, at jeg skulle have svar i dag, så jeg kunne give Karamah besked. Nu har de lige ringet og tilbudt mig en praktikplads, så jeg skal sgu arbejde på 'The Hill'. Det bliver også sjovt at opleve. Kontoret ligger lige bag kongressen med Højesteret som nabo. Det lugter en del mere af politik, og det jeg skal lave er lige, hvad jeg kunne ønske mig. Det er deres afdeling for 'Governmental Affairs', som ligger her i DC. Hver uge skal jeg være med til at analysere de relevante høringer der har været i kongressen. Jeg skal også lave noget research til det ugentlige nyhedsbrev, og måske skrive noget af det. Måske skal jeg lave noget udadvendt arbejde i de muslimske lokalsamfund. Sidst men ikke mindst skal jeg bistå dem, når der kommer delegationer fra andre lande og skal studere den amerikanske måde at integrere. Der havde lige været en delegation fra Tyskland, som skulle have inspiration til, hvordan man kan løse problemerne der. Det er lige mig og jeg glæder mig helt vildt. Jeg skal starte på mandag.

Mens jeg har været herovre har jeg tænkt meget over hvad mit arbejdsliv skal bringe. Jeg er jo forhåbentlig færdig om et år. I min tid i integrationsministeriet fandt jeg ud af, at det i hvert fald ikke er mig, men jeg vidste ikke, hvad jeg ellers skulle finde på. Herovre er det gået op for mig, at det der mangler i Danmark er en organisation, hvis formål er at oplyse og uddanne både muslimer der lever i Danmark, danskere og politikere. Mit mål er derfor, at starte en organisation som dels laver workshops osv. for indvandrere om hvordan det danske samfund hænger sammen, hvilke rettigheder og pligter man som borger har osv., dels skal der være oplysning til danskere om Islam og den mangfoldige muslimske kultur, så der kan blive skabt grundlag for en større forståelse og sidst, men ikke mindst, skal der være en del som retter sig mod rådgivning af politikere i spørgsmål om integration og Islam. Det skal være en upolitisk organisation, som arbejder og rådgiver på tværs af politiske skel. Ja, det er mit mål, og på vejen til at realisere det, er en praktik hos MPAC perfekt.
Hvis I er nysgerrige efter mere, er hjemmesideadressen www.mpac.org

2 comments:

Anonymous said...

Tillykke med praktik!

Iben said...

Tak:-)