Sunday, September 21, 2008

Mit amerikanske hjem

Efter ønske fra flere læsere kommer her en tur i 'mit' hus.

Vi er seks som bor sammen - og Charlie selvfølgelig. De er alle ældre end mig, i slutningen af tyverne og starten af tredvierne, og arbejder alle. Adam kom i sin tid til Washington som studerende på Washington Semester Program - ligesom mig. Han arbejder i 'Defence Threat Reduction Agency' i 'The Open Skies Division'. Det er et samarbejde mellem en lang række lande, som går ud på, at man må overvåge andre landes territorier fra en vis højde. Det blev vist etableret efter den kolde krig for at sikre en vis form for åbenhed og samarbejde. Arin er uddannet advokat, men arbejder som freelance journalist. Krista arbejder i en fagforening, Burke arbejder for en El Salvadoriansk NGO og Josh arbejder i en miljøorganisation.
Forrest fra venstre er det Josh, Burke, Krista og på den anden side af bordet Arin bagerst, mig og Adam.

En gang om ugen har vi 'house dinner', hvilket består i, at en eller flere laver mad til de andre, og vi så spiser sammen. Det er rigtig hyggeligt. Det er ikke altid, at jeg får set folk, fordi vi har forskellige rytmer og alle er rimelig aktive og laver en masse ting udenfor huset, så det er rart at have den ugentlige middag. I mandags var det Krista og jeg som stod for madlavningen. Den stod på pizza og salat, som hovedsageligt var lavet af ingredienser fra haven:-) Vi komposterer al vores køkkenaffald og dyrker en masse ting i haven. Burke er kompostansvarlig, og det er mest Krista og jeg som huserer i haven. Jeg har for to uger siden plantet radisser, som er ved at komme op nu.
Køkkenet er ret stort, hvilket er dejligt når vi er så mange. Her er det Burke, som er i gang med at kokkerere. Folk laver generelt mad herhjemme, og om aftenen er køkkenet tit samlingspunkt.
Udover køkkenet og stuen er der også et tvrum og et musik-/yogarum, som er fællesareal. Her er virklig meget plads, og jeg føler slet ikke, at vi træder hinanden over tæerne, selvom vi er så mange. Vi har hver vores værelse, ud over Krista og Burke som er kærester. Jeg skiftede jo rum 1. september og det er jeg rigtig glad for. Det lille værelse er perfekt for mig.
De fleste af møblerne overtog jeg fra Hermione, som skulle flytte tilbage til England, men sengen har jeg selv fundet. Der stod en kæmpe seng herinde, som fyldte hele rummet. Den ville Arin gerne have, så det var perfekt, og jeg købte denne i stedet. Jeg har medbragt min dyne og pude derhjemmefra. Signe lærte mig et fantastisk støvsugertrick, som fik dynen til at fylde næsten ingenting. Tricket er, at man putter dynen og puden ned i en pose. Derefter suger man al luften ud med en støvsuger og har derefter en vakuumpakket dyne og pude, som næsten ingenting fylder. Jeg er virkelig glad for, at jeg har den med. Det er lidt mere hjem, og jeg ville blive sindssyg, hvis jeg skulle sove med et tæppe i fem måneder.
Som man kan ane til højre i dette billede, har jeg købt et kæmpe kort over USA og hængt op på væggen. Jeg var så træt af, at jeg aldrig havde nogen idé om, hvor de forskellige stater er, så nu kaster jeg et blik på kortet, når jeg er i tvivl.

Vi har også en veranda, hvor jeg elsker at sidde.
Jeg glæder mig bare til myggesæsonen er ovre, så jeg kan sidde derude uden at skulle fedte mig selv ind i myggespray.

Jeg kan rigtig godt lide mine bofæller. De er rigtig søde og er gode til at hive mig med til diverse arrangementer.
Specielt Burke, Krista og Josh er lidt nogle hellig franse og går meget op i økologi, er vegetarer, drikker kun sojamælk osv., hvilket er al ære værd, men så har de på den anden side nogle vaner, som for mig virker helt malplacerede. Krista og Burke har lige været væk i halvanden uge og air conditionen på deres værelse kørte for fuld hammer, selvom de skulle være væk så længe. Derudover tørrer alle deres tøj i tørretumbler. Det er for mig børnelærdom, at tørretumbleren er en af de største energislugere - og ofte overflødig, hvis man kan tørre sit tøj udenfor. Jeg foreslog derfor, at vi købte et tørrestativ, så vi kan tørre tøj udenfor. Krista forklarede mig, at det i USA er et tegn på fattigdom, hvis man tørrer sit tøj udenfor. De er dog helt med på at gøre det. Jeg har derfor været rundt for at finde et tørrestativ, hvilket er umuligt. Ekspedienterne glor bare mærkeligt på mig, hvis jeg spørger. Måske skal jeg i IKEA for at finde et.

Et af de arrangementer jeg fik nys om gennem Krista var en fundraiser dansekonkurrence. Det gik ud på, at forskellige organisationer opførte en dans og man gav penge til sin favorit. Den klare vinder var 'New Kids on the Black Block'. Det var virkelig underholdende. Jeg lavede en lille video, hvis I er nysgerrige.

No comments: