Sunday, September 28, 2008

Besøg i New Haven og præsidentvalg

Besøg i New Haven
Denne weekend har jeg været i New Haven og besøge Ida og Ak, to af mine RUC veninder. Ida læser sociologi på Yale og Ak er i praktik hos en professor deroppe. Yale ligger i New Haven, som ligger lidt nord for New York City. Efter navnet at dømme er det den rene idyl. Sådan forholder det sig dog ikke helt. Trods eliteuniversitet er der ekstremt meget kriminalitet, og væbnede røverier ved højlys dag er vist ikke noget særsyn. Historien er dog den samme som i Washington - kriminaliteten er faldet meget de sidte ti år. For mit vedkommende kom kriminaliteten til udtryk ved, at nogen stjal min pung. Skide irriterende! Dog ikke væbnet røveri - heldigvis.
Jeg fatter dog ikke helt hvordan det skete. Vi var på en bar, og jeg var oppe at købe drinks, og måske har jeg glemt at tage min pung med, som lå på baren. Det ligner mig bare slet ikke at glemme noget på den måde - og slet ikke min pung. Jeg havde drukket en drink, så jeg var ikke fuld, ikke engang beruset. En anden mulighed er, at den er blevet snuppet fra min jakkelomme, hvor den lå, men vi stod lige ved siden af, så det ville også være underligt men mere sandsynligt. Jeg er mest irriteret over, at jeg ikke har været smart nok til at lægge mine danske kort, som jeg alligevel ikke bruger herovre, af herhjemme. Mit sygesikringsbevis, studiekort til RUC og KU var også deri. Heldigvis har jeg dog været smart nok til at lægge mit mastercard herhjemme, så jeg er ikke helt på røven med penge.
Der var 8 dollar i pungen i kontanter. De har intet fået ud af tage den, men jeg havde også min returbillet til bussen hjem til DC i den. Ida er fræk som en slagterhund og opfordrede mig til at klage min nød, så jeg lavede verdens største hundeøjne til billetdamen og forklarede hende situationen. Jeg fik til min overraskelse og lettelse lov at komme med uden at jeg skulle købe endnu en billet. Slagterhundens tricks virker.
Alt i alt er det jo ikke verdens undergang - bare skide irriterende at der er nogen som tager mine ting. Det meste kan jeg få igen. Og jeg trængte alligevel til en ny pung... Den var købt for seks år siden i en genbrugsbutik for 40 kr. og ved at være meget slidt.

Trods stjålen pung havde vi en rigtig hyggelig weekend. Lørdag var vi på Yale tur. Det var ikke lige så godt som Harvard turen. Der var lidt mere salgstale over det, fordi eventuelt kommende studerend
e og deres forældre bruger turen til at tjekke Yale ud, så vi fik hørt meget om hvor mega fedt det er at gå på Yale, hvor mange penge de har til alt muligt, rejser, aktiviteter osv., men det var også informativt.
Yale er grundl
agt i 1701, altså 65 år efter Harvard. Navnet kommer af, at en vis Hr. Yale donerede flest penge til oprettelsen. I lang tid var det en Hr. Dummer, som havde doneret flest penge, men Yale folkene synes ikke rigtig, at de kunne kalde deres universitet for Dummer, så de var lettede da Mr. Yale kom på banen. Hele universitetet er bygget med Oxford som forbillede, og selv de bygninger som er bygget i 1920'erne ligner noget fra 1400 tallet. Arkitekten som byggede biblioteket ville rigtig gerne bygge en katedral, men Yale folkene ville have et bibliotek. Arkitekten endte så med at tegne et bibliotek, som ligner en katedral. Det er der kommet en lidt pudsig kombination ud af. Blandt andet læsesale som ligner kirkerum.

Yale har også et specielt bibliotek for sjældne bøger; 'The Beinecke Rare Book and Manuscript Library'. Det er bygget i
1963, og har ingen vinduer. I stedet udgør tyndt skårne marmorplader det for vinduer, idet de filterer solens skadelige stråler fra og kun lader et blødt orangeagtigt lys ind, som ikke er skadeligt for bøgerne. Det er den største bygning i verden, som er reserveret udelukkende til sjældne bøger og manuskripter.

Ligesom Harvard var det overraskende sent, at kvinder blev lukket ind. Det har kunstneren Maya Lin lavet et kunstværk på baggrund af; 'The Women Table'. Det er et springvand, hvor der for hvert år står hvor mange kvinder der blev optaget på Yale. Tallene slutter i 1995, hvor
antallet af optagne kvinder oversteg antallet af optagne mænd. Maya Lin har også tegnet 'Vietnam Veterans Memorial', som står i Washington. Som bare 21 årig vandt hun en offentlig konkurrence med sit projekt. Hendes lærer havde givet hende c for samme projekt og deltor også selv i konkurrencen, men det var altså Maya Lin som vandt. Godt gået må man sige.

Også Yales fitnesscenter for studerende og ansatte imponerede. Det er et af de største fitnesscentre i verden, og man kan dyrke lige hvilken sport man lyster - meget priviligeret!

Det har været en rigtig hyggelig weekend. Vi spiste os i går meget mætte i dejlig tapas og endte til en fest på School of Drama med folk klædt ud som brude, transvestitter og det der var værre. Meget sjovt. Nu er jeg lige kommet hjem efter en meget lang rejse. Det tager 6-7 timer i effektiv rejsetid, men jeg skulle skifte i New York, så jeg har været på farten fra kl. 15 og kom hjem kl 23.
Mine house mates griner af mig, fordi de ikke synes, det er noget. Afstandene er jo lidt noget andet herovre.

Status på valgkampen
I fredags var der den første af tre debatter mellem McCain og Obama. Den ville jeg selvfølgelig ikke gå glip af, og jeg fik lokket Ida og Ak med på den, så vi så den på Yale. Godt arrangement ud over at arrangørerne synes det var en rigtig god idé at servere ost og broccoli. Der stank af prut i hele rummet...
Obama virkede lidt nervøs og kludrede lidt i det nogle gange. Han kom blandt andet til at kalde John McCain for både Jim og Tom, men alt i alt synes jeg, at han var god, og han sagde reelt noget i modsætning til McCain, som bare fyrede de samme floskler af, som han har sagt i flere måneder nu. Jeg læste et sted, at det virkede som om, at Obama forsøgte at skabe en dialog, mens McCain bare kørte enetale. Det er jeg meget enig i. McCain virkede også enormt arrogant, og blev ved med at sige, at Obama var naiv og uvidende. Det blev til sidst helt latterligt, at hver gang Obama havde sagt noget, svarede McCain, at han var naiv.
Det virker som om, at Obama har vundet første runde. I hvert fald fører han i alle de fire meningsmålinger, som de store analyseinstitutter har lavet. For bare en uge siden var han bag McCain i flere af dem. Derudover vokser Obamas forspring på nationalt plan også. Det står 50 % - 42 % til Obama. Det er kun én procent under da han havde størst forspring tidligere på året. Vi må håbe at tendensen fortsætter. På torsdag er vicepræsidentdebat, hvor Joe Biden og Sarah Palin skal krydse klinger. Det glæder jeg mig til at se! Jeg har inviteret nogle stykker over til middag, og så skal vi se debat bagefter.

Jeg har fundet ud af, hvad det handler om med latterliggørelsen af Obamas jura uddannelse fra Harvard. Europæere vil gerne have politiske ledere, som er klogere end dem selv og som virker kompetente til også komplicerede ting. Amerikanere vil gerne have en præsident, som er ligesom dem selv. En de kan sætte sig ned og have en hyggelig snak med. Derfor handler det, for kandidaterne, hele tiden om, at iscenesætte sig selv som en helt almindelig gennemsnitlig amerikaner.
Det her er selvfølgelig meget generaliserende, men jeg tror, at der er noget om det.

1 comment:

Anonymous said...

Hej Ibber...

Øv med pungen...men godt, at du ikke havde den fuld af cash.
Og dejligt, at du ikke oplevede det "live".

Jeg så også dialogen mellem de 2 herrer...til tider nærmest pinligt med hr. MC syn's jeg.

Som altid glæder jeg mig over at læse din blog, som er både informativ, sjov og yderst velskrevet.

Pås på dig selv!

KH
Lone
( og fabber er jeg sikker på ):-)