Sunday, March 04, 2007

One down - one more to go!

I fredags blev jeg færdig med mit første Hausarbeit. Dvs. 10 sider på tysk om sammenhængen mellem migration og arbejdsløshed. Det har ikke været så svært at skrive, som jeg havde troet og jeg synes det har været spændende. Nu skal jeg bare skrive et til. 20 sider om integrationsprojektet 'Stadtteilmutter', som højst sandsynligt skal importeres til Danmark. Når det er færdigt skal jeg have nogle måneder uden studier - skønt!

Danskerfest
Fredag var der lagt i ilden til en rigtig danskeraften i Berlin: 'Copenhagen Night' på 103 Club. Danske og verdenskendte Anders Trentemøller var hovednavnet og flere andre danske DJ's spillede også. 103 Club ligger lige rundt om hjørnet fra os og vi startede derfor aftenen med lidt festivitas hos hjemme hos Mads og jeg. På forunderlig vis viste det sig kun at være danskere vi kunne mønstre, da de fleste af mine vores ikke-danske venner er på ferie eller havde andre planer - hmm i hvert fald endte vi med at være ca. 15, som glade gik på 103 Club, hvor der ventede os 1 time og et kvarter i en ufattelig lang kø. Dog har vi lært vores kølektie og havde alle en øl med til ventetiden, som faktisk ikke virkede så lang.
Trentemøller viste sig at leve op til sit velrenommerede navn og spillede et rigtig godt set, hvor han halvt DJ'ede og halvt gav koncert. Det var virkelig fedt og vi dansede så sveden sprang af os. Dog skete der under Trentemøllers fremragende show noget underligt: Scenen fyldtes langsomt med selvfede danskere, som ikke rigtig bidrog med noget, men som bare stod bag Trentemøller og så selvfede ud. Fair nok at de synes han er sej, men hvorfor skal de stå bag ham og være så selvhøjtidelige i stedet for at komme ned og deltage i festen? I det hele taget var stedet proppet med danskere - hvilket vi jo selv var en medvirkende årsag til og som Kresten konstaterede da vi gik: 'Det er længe siden jeg har set så mange lækre piger på et sted'. Ja de skandinaviske piger lever op til deres ry...
I hvert fald var det super fedt og her er et link til et af Trentemøllers remix':
(Venstreklik for at høre. Højreklik og tryk 'save as' for at gemme.)

Röyksopp: What else is there (Trentemøller remix)

Forår!
I dag er det blevet forår i Berlin! Vi vågnede til strålende solskin og dog lidt kulde, men forår er det! Isbutikken i Falckenstein straße, som ligger lige rundt om hjørnet er nemlig åbnet i dag. Vi startede dagen med at spise brunch, hvor flere af de andre dumpede ind forbi og efter at have flydt ud i caféens sofaer i tre timer slæbte vi os over til isforretningen, hvor vi godt lige kunne klemme en is ned:-). Lidt syret at stå med vanter og halstørklæde og spise is, men også dejligt for fuglene pippede lystigt og var helt med på at foråret så småt er på vej.

Og så skylder jeg vel også at knytte en kommentar til det kaos der hersker hjemme foran vores dør i København. Det er meget underligt at opleve det hele på afstend hernedefra og alligevel føle sig berørt af det. Jeg kan godt forstå de er frustrerede over at Ungeren er blevet ryddet og taget fra dem, men jeg kan ikke forstå hvorfor de smadrer den bydel, hvor der nok før var allermest sympati for deres sag. Det virkelig fuldstændig latterligt at hærge byen i stedet for at lave nogle velorganiserede aktioner. De får absolut intet andet end folks vrede ud af det her. Vores naboer i Møllegade derhjemme har været ret seje og fanget nogle af ballademagerne når de kom ind i gården for at finde ting de kunne brænde af. De tog deres bukser og smed dem idioterne ud af gården igen. Så kan de lave ballade i bar røv.
Der har også været flere aktioner her i Berlin og det er noget som rør tyskerne meget.
Jeg synes den såkaldte 'normaliseringstendens' i Danmark er rigtig sørgelig og jeg synes det er ærgerligt at alt skal ensrettes for at der er plads til det. Man bør nok tænke lidt over hvad for et samfund det er vi får ud af det.

No comments: