Sunday, March 18, 2007

Seje indvandrerkvinder, mærkelige tyskertraditioner og skønne Berlin

Mit interview med bydelsmødrene i fredags gik godt. Det var fandme nogle kvinder med power. De fleste af dem har været hjemmegående husmødre altid og nu har de åbnet café, formidler deres viden til andre kvinder, spiller teater osv. De var vildt søde og sagde mange spændende ting. Jeg er imponeret af, hvor meget de har fået stablet på benene!

Så røg jeg alligevel i weekenden ind og så en synkroniseret film, selvom jeg lige har afskrevet konceptet fuldstændig. Jeg var fredag med Anne og hendes tyske Mitbewohnerin inde og se 'Efter Brylluppet' eller jeg skulle måske hellere sige 'Nach der Hochzeit'. Jep Mads Mikkelsen og hele banden på tysk. Det underlige ved synkroniseringskonceptet er at det ikke er konsekvent. De scener som foregår i Indien er ikke synkroniseret. Det er den rigtig tale med tyske undertekster. Jeg forstå det stadig ikke og ville til hver en tid vælge at se film i originaludgave. Man abstraherer dog rimelig hurtigt fra at de taler tysk, men lydsporet er lidt fattigt på en måde. Det er som om at nogle af lydeffekterne også forsvinder. Dog var det underholdende, selvom jeg ikke synes filmen var specielt fantastisk.
Bagefter tog vi til fest hos en af Annes veninder, som arbejder for Olafur Eliasson. Derfor var der en masse skøre kunstnertyper. Det var en vildt sjov fest og jeg kom først i seng halv syv. Det pissede ned da jeg cyklede hjem, men det var blevet lyst og når man cykler hjem i den gryende morgen med fuglesang, så ved man at det snart bliver forår, selvom det lige nu river og rusker som på en klassisk efterårsdag. Så vinter: Selvom du med dine sidste krampetrækninger forsøger at vise dig som en ægte vinter, så har du forspildt din chance. Det er for sent og foråret venter lige om hjørnet på at gøre det af med dig!

I går var vi på 'Weinerei', som er et rigtig hyggeligt sted i Prenzlauer Berg med et helt genialt koncept. Man betaler 1 euro for at få et glas og så er der ellers tag-selv-bord af vin. Der er en masse forskellige flasker, så man kan prøve sig frem og finde ud af hvad man bedst kan lide. Når man går, vælger man selv, hvor meget man vil betale. Tror egentlig stedet kører meget godt. Der er i hvert altid propfyldt. Jeg var der bl.a. med Nick, som er 20 år og ret lille og tynd. Da vi stod i baren og skulle have det første glas spørger en af indehaverne så hvor gamle vi er... om vi er gamle nok til at købe alkohol? Tja, medmindre aldersgrænsen er 26 så jo. Det er meget længe siden jeg er blevet spurgt om det og jeg er faktisk blevet så gammel at det næsten er et kompliment... men også kun næsten. Han prøvede at redde den ved at spørge hvordan vi holdt os så godt.

I dag var vi 10 som spiste brunch sammen. Super hyggeligt og super lækkert - og billigt. Jeg fik brunch og en kop kaffe for 6,50 euro. Det er 48,50 kr. Jeg kommer til at få et kæmpe chok når jeg kommer tilbage til Danmark.

Til Danmark skal jeg faktisk i morgen, hvor turen går hjem til Mutti, søstrene, min onde stedfar, fætters konfirmation og venindebesøg. Det bliver hyggeligt:-)

No comments: