Thursday, June 07, 2007

Finkultur og popkultur

Jeg nyder virkelig livet! Det her er en perfekt måde at sige farvel til byen og de folk jeg har lært at kende hernede og samtidig nå de sidste ting jeg gerne vil i Berlin. Jeg tror aldrig man bliver færdig med byen, når man først er blevet hooked, og vi kommer sandsynligvis også til at tage tilbage en gang i mellem.

Finkultur
I går var jeg på Neue Nationalgalerie med Nick og se udstillingen 'Die schönsten Franzosen kommen aus New York'. Titlen dækker over at Metropolitan Museum of Art New York er ved at bygge om og derfor har udlånt deres samling af franske værker fra det 19. århundrede til Berlin. Det var en rigtig flot udstilling og vildt, at det er det ene mesterværk efter det andet som hænger på væggen. Jeg er egentlig mere til moderne kunst og de billeder jeg bedst kunne lide hørte da også under kategorien 'Die Väter der Moderne' og var repræsenteret af bl.a. Cézanne og Gauguin. Jeg synes dog, at det var rigtig spændende, for udstillingen var bygget op om hver stil, så man kunne se de forskellige retninger indenfor malerkunsten på det tidspunkt og det var rigtig godt lavet og lærerigt også, så det var fedt. F.eks. lærte jeg, at der også er en retning der hedder 'orientalisme'... dog kun repræsenteret af to kunstnere.
Udstillingen løber helt til 7. oktober, så hvis der er nogen der skal til Berlin og har lyst til
Gauguin, Manet, van Gogh, Monet, Cézanne, Renoir, Delacroix, Courbet, Matisse, Picasso m.fl. kan jeg klart anbefale at gå ind og se udstillingen.
Se evt. Die schönsten Franzosen kommen aus New York

Popkultur
I går aftes stod den på noget helt andet. Stadig kunst og kultur, men i den helt anden retning. Vi var nemlig fem der skulle til Justin Timberlake koncert. Vi var meget spændte på om det ville blive en gang plat intetsigende pop og vi bare ville stå og kigge på hinanden og føle os dumme eller om det ville blive en fed fest. Jeg vil sige det var lidt af begge dele. Meget kan man sige om Timberlake, men han kan sgu spille musik og synge - og danse! Jeg har altid været vild med dans. Det står stadig krystalklart for mig da min moster i 1991 tog mig med til Europamesterskaberne i kunstskøjteløb i Brøndbyhallen, da jeg første gang så Strictly Ballroom og da selv gik til 'Disco Freestyle' som 9 årig. Jeg er en sucker for dans og lappede Justins velkoreograferede danse i mig. Noget andet der var fedt var, at hans kvindelige dansere faktisk lignede kvinder. Det var ikke sådan nogle anoreksiofre, men havde faktisk lidt røv at svinge med. Hans dansenumre fungerede fantastisk og han havde publikum i sin hule hånd. Til gengæld synes jeg at mange af balladerne var lidt kedelige. Da han midt i koncerten åbenbart skulle have en pause kom Timbaland på scenen og leverede det værste lort jeg længe har set. Han stod bare og brægede ned i mikrofonen og der kørte nogen der mest af alt mindede om en 20 minutter lang reklame for hans greatest hits. Al respekt for mandens formåen som producer, men måske skulle han bare blive bag scenen og dreje på sine knapper.
Da Justin efter 'pausen' kom tilbage havde han svært ved at trække koncerten op igen og første del var helt klart bedst, selvom det lykkedes ham hen ad vejen.
En fed og sjov oplevelse og vi mængede os med nogle helt andre berlinere end normalt. Det var også sjovt. Og så glad er man, når man lige har set en Justin Timberlake koncert:

No comments: