Monday, November 17, 2008

At rejse med amerikanere og at opleve Cairo

Jeg er eneste ikke-amerikaner i min klasse. Man må sige, at jeg på denne tur får en true American experience. Jeg har rejst i grupper før. I gymnasiet gik jeg i den såkaldte 'Europaklasse', hvor vi rejste hvert år og udvekslede med andre gymnasier i Europa. Da jeg gik på højskole, var vi 20 stks og en lærer, som var tre uger i Cambodia og Thailand efter selve højskoleopholdet. Denne tur er på mange måder anderledes.
I dag skulle vi egentlig have været ude at spise, men der er flere, som er lidt småsløje, og en har forstuvet foden, så det blev besluttet, at vi skulle blive på hotellet og få noget udefra. Valget faldt på Pizza Hut. Jeg var ved at dø af indvendig grin og samtidig frustreret over, at mine fordomme om mine amerikanske fæller nogle gange lever op til deres ry. Vi er i Cairo og byen er fuld af lækker mad. Hvorfor i alverden skal vi så spise dårlig, klam, deep pan pizza fra Pizza Hut? Det er mig komplet uforståeligt.
Pizzaerne blev konsumeret på Amy's værelse. Det er Amy, som har forstuvet foden, og hun trængte til selskab. Vi bor på et luksushotel, og der er altaner, hvorfra der er den mest fantastiske udsigt ud over Nilen og så sidder de inde på værelset og ser 'Outbreak', som kører i fjerneren med arabiske undertekster. Clash of Cultures!

En anden ret sjov episode, hvor mine fordomme desværre også blev bekræftet var forleden, hvor min room mate Maria og jeg havde en snak om det danske system. Maria er en af de mere fornuftige i min klasse, og jeg anser hende som meget fornuftig og vidende. Vi snakkede om kongen af Jordan, og hvordan han har ret til at sende hele parlamentet hjem, hvis han er uenig i deres beslutninger osv. Maria spørger til dronningen i Danmark og jeg siger sarkastisk: "Ja, det er virkelig irriterende. Hun bestemmer det hele, og vi kan ikke rigtig gøre noget ved det, for det har været sådan i 500 år, så vi må bare acceptere enevælden". Maria ser tænksom ud og siger "ja, det må virkelig være irriterende". Jeg var så chokeret, at jeg slet ikke kunne holde joken. Maria blev meget flov og fik mig til at love, ikke at sige noget til de andre. Det var virkelig sjovt, og jeg skraldgrinede af hende.

Vi bor på Sheraton. Mit forhold til Sheraton har altid været et indre billede af det vildeste luksushotel. Da jeg var lille, og ikke ryddede op efter mig selv sagde min far altid tid "Tror du, at du bor på Hotel Sheraton?" Og ja, de rydder faktisk op efter mig...
Trods luksushotel og de fine forhold er internet ikke noget de tilbyder gratis. Det koster 100 kr. for en times internet, men jeg har fået lov at bruge Amy's. Vores lærer har købt hende 24 timers adgang fordi hun har ligget på hotellet med foden oppe, imens vi andre har været ude og opleve. At internet er så dyrt siger noget om udviklingen - eller mangel på samme herovre. Da Mads og jeg rejse i USA i sommer var der gratis trådløst internet samtlige steder vi boede.

I Amman så jeg denne plakat. Det virker dog ikke som om der er nogen som husker Muhammad tegningerne. Der er i hvert fald ingen, som har sagt noget, når jeg siger, at jeg kommer fra Danmark. De siger bare, at det er et dejligt land. Det kan også skyldes, at det mest er folk, som vil sælge mig noget som spørger.

Cairo
Det er fedt at være i Cairo. Det er noget helt andet end Jordan. Cairo er meget mere hektisk. Jeg frygter for mit liv, hver gang jeg krydser en gade.
På det egyptiske museum så vi mumierne. Det var virkelig spændende. Det er simpelthen så surrealistisk at tænke på, at der ligger Ramses II, som gik rundt her for 3.000 år siden og regerede et helt imperium. Det egyptiske museum var en imponerende samling af ting fra faraoernes imperium. Museet er bygget i 1901 og er efterhånden løbet tør før plads. Det hele var meget mokket sammen og de trængte virkelig til mere plads. Der har i 10 år været planer om, at bygge et nyt og større museum, men det er ikke rigtig blevet til så meget. 'Malish' er standardfrasen her og betyder 'no worries' lidt i stil med 'manana'.

I dag var vi oppe og se en moske, som ligger højt over byen. Derfra var udsigt ud over hele byen. Tæt på hvor vi bor er et tårn, som er meget kitchet og skifter farve hele tiden. Man kunne se det deroppefra, og jeg spurgte vores super guide, Hassan, hvad det er for et tårn. Han svarede, at han normalt ikke fortæller turister om det, fordi det er lidt flovt. Tårnet er bygget af King Nasser, for den økonomiske støtte Egypten fik af USA. Det havde ingen funktion, og blev udelukkende bygget som en provokation til USA. Senere er der blevet lavet en udsigtsplatform på toppen og en elevator op, men i betragtning af, at fattigdommen her er rimelig stor, må det siges at være rimelig seriøst, at bruge en masse penge på et tårn uden nogen funktion. Det siger en del om forholdet til USA.
Omtalte tårn er det hvide bagerst i midten af billedet. 'Tågen' er den heftige forurening i Cairo.

No comments: