Monday, November 10, 2008

At møde den jordanske konge

Jeg har fået lov at nasse internet af class mate Rory, som har købt 24 timers adgang. Derfor får I lige et indlæg om de sidste dages oplevelser.
De første dage på studieturen har været lidt kaotiske pga. manglende bagage, og en guide som ikke helt fatter, at vi ikke er almindelige turister, men er på studietur, og har et program vi gerne vil følge. Lynn kæmper en brav kamp med ham, og hver gang de har aftalt et gør han noget andet. Vi har dog fulgt vores program nogenlunde.

I går stod den på møde med den jordanske kong Abdullah II. Vi havde ikke fået noget at vide om det hjemmefra, så det kom som lidt af en overraskelse, at vi skulle møde ham personligt. Da halvdelen af os jo ikke havde vores bagage, blev vi sendt i Mecca Mall for at købe nyt tøj. Vi købte alle sammen traditionelle jordanske sæt og troede, at vi var klar til kongemødet, men da vi søndag morgen stod klar til afgang sagde Lynn, at det var helt forkert, og at vi skulle have vestlige suits på, selvom vi hele tiden har fået at vide, at vi skulle gå i løst tøj osv. Vi strøg allesammen op på værelserne igen. Jeg lånte tøj af min roommate Maria, som er nogle numre større end mig, men med et bælte og min egen cardigan ud over gik det. Jeg var skide sur over, at de ikke havde sagt specifikt til os, hvad vi skulle have på. Jeg følte mig komplet latterlig i for store bukser, men afsted til kongen gik det i ekskorte og bus med soldater. Det hele var meget formelt og vi ventede i et separat rum på at han var klar. Imens fik vi forklaret hvad vi skulle gøre, hvordan vi skulle sidde osv. Derefter marcherede vi ind på række, gav ham hånden og blev bænket ved fint opdækket bord med navneskilte. (Jeg var som sædvanlig Mr. Iben Helqvist). Vi havde ca. 20 minutter med ham, hvor han indledte med at fortælle om deres arbejde med interfaith dialogue osv. og bagefter stillede vi spørgsmål. Det var virkelig spændende og meget priviligeret. Bagefter var der fotosession, og i dag har det vist sig, at vi var i avisen - Jordan Times. Jeg har kopieret det ind herunder.
I betragtning af, at halvdelen af os har lånt tøj på synes jeg, at vi ser ganske anstændige ud.


Billedtekst: His Majesty King Abdullah with a delegation of students from the American University in Washington who are enrolled in a programme on contemporary Islam. During a meeting with the delegates on Sunday, the King highlighted Jordan’s continued efforts to boost dialogue, build bridges of understanding and enhance tolerance among the followers of different religions and the people of various cultures. He briefed the students on initiatives Jordan launched in this field, including the Amman Message, which presents to the world the true image of Islam which is based on moderation, and its relationship with other cultures. The American University programme on contemporary Islam seeks to educate students on the mutual values shared by Islam and the West, as well as the contributions of Islamic culture in enriching world cultures. HRH Prince Ghazi Ben Mohammad, the King's special adviser and personal envoy, and Royal Court Chief Nasser Lozi attended the meeting.

Ellers har den i går stået på fantastisk solnedgang set fra Mount Nebo, ørkenslotte, udforskning af Amman, beduindans og en masse dejlig mad. I dag skulle vi have besøgt stormuftien af Jordan, men han er 80 år og syg, så det blev aflyst og vi har i stedet været i Jerash i det nordlige Jordan, hvor der er meget velholdte ruiner fra en 2000 år gammel by. Det mindede meget om det man også ser i Grækenland og Italien, men alligevel meget imponerende. Til ære for turisterne var der legionær show, hvor vi fik demonstreret de romerske legionærers kampteknikker osv. Det var overraskende informativt. Amy og jeg skulle selvfølgelig have et billede med en af legionærerne...







Det er virkelig en spændende tur Lynn har fået stablet på benene. Nogle gange bliver jeg lidt træt af the American Style og overbeskyttelsen, som kan være lidt overvældende, men vi oplever virkelig meget, og det er herligt at være afsted.

No comments: