Monday, April 09, 2007

Knutomanie, færdig med skolen og påskefrokost

Som nogen måske har bemærket er der født en isbjørn i Berlins Zoo, hvis mor ikke ville kendes ved den og derfor synes nogle dyreaktivister at den skulle aflives. Det blev den ikke kan jeg oplyse... Knut hedder den lille søde isbjørnebasse, som nu i noget der føles som meget lang tid har fyldt de fleste medier i Tyskland dagligt. De berlinske aviser når nye højder når de beretter om Knut; 'Knut geht es gut', Alles wird Knut' og 'Happy Bärsday' er bare nogle enkelte eksempler på de litterære højdepunkter. Også forsiden af Vanity Fairs Tysklandsudgave bliver prydet af Knut og selv i udstillinger i butiksvinduer bliver lille Knut brugt som lokkemiddel. Den er da også sød, men helt ærligt - det er en isbjørn for faen! Jeg får lyst til at sige ting som: 'Hvad med alle dem som hver dag dør i Irak, eller Dafur, eller Kina, som skider højt og flot på miljøet i deres industrikapløb med sig selv - så kan det være, at der i fremtiden slet ikke kan leve isbjørne på jorden pga. global opvarmning', men lader være af frygt for at lyde som en gammel hippie og nedkalde mig Knutelskernes vrede. Og ja den er sød, og ja, det ville være synd at aflive den, men det er altså bare en isbjørn!

Færdig med skolen - i hvert fald den tyske
Jeg er lige blevet færdig med mit sidste Hausarbeit. Det er kommet til at fylde 32 sider. Det var meningen det skulle fylde 20, men min søde Professorin Frau Berghahn har sagt det er ok, fordi jeg har lavet de to interviews - heldigvis. Det ville have været surt at skulle skære 12 sider fra... De næste fem måneder er så uden skolegang og opgaveskrivning wuhuuuu! Det er fedt. I morgen starter praktikken hos Hr. Dr. Schröder og jeg er begyndt at blive lidt spændt, men håber bare han er flink og ikke kvæler mig, hvis jeg kommer til at sige 'du' til ham.

Påskefrokost
I lørdags gentog vi sucessen med at holde dansk festivitas, denne gang påskefrokost. Min veninde Ida var på besøg og havde sørget for flere danske specialiteter. Der blev dækket op med gul dug, hvide sild, karry sild, rødbedesild (jysk specialitet), æggesalat, kogte æg, rugbrød og ikke mindst snaps og så kom der 25 glade folk og spiste og drak og dansede til vi ikke kunne stå mere. Det var en fantastisk og skide sjov fest og vi gør i hvert fald vores for at nedbryde Danmarks image som koldt, lukket og indvandrerfjendsk. Fik idag en mail fra spanske Carlos, der skrev at han synes det havde været en rigtig hyggelig og sjov aften og at han nu havde mere inspiration til at sige positive ting om nordboerne - måske havde han bare fået for meget snaps;-) Sjovt var det i hvert fald!

2 comments:

Anonymous said...

Hey Iben
Fedt at du er done med skolen. Og nu venter så Doktoren...
Her i sweet copenhagen er det sol og varmt, og så er det jo fantastisk at man skal til en 4 timers workshop om udvikling i det offentlige...
Ellers har jeg jo fået kæreste nu!!
Hvad siger du til det...

KH Jakob

Iben said...

Hey Jakob. Godt skuldret med damen! Det er også sol og sommer her, så jeg vil ud og have en is nu. Skønt at være arbejdende, så man har fri i weekenden:-)

Kh Iben