Monday, April 30, 2007

Björk er tilbage!

Jeg har haft fri i dag og tjekkede i morges min mail og hvad lå der i indbakken? Hele Björks nye album. Martin, Mads' ven, som skriver en musikblog, havde fået fingre i det og sendt det til mig. Fedt, fedt, fedt. Albummet blev ved et tilfælde offentliggjort på iTunes ved midnat d. 23 . April og lå til download i seks timer, før det blev opdaget, men jeg fik desværre ikke fat i det ved den lejlighed. Det udkommer først i Tyskland på fredag og i Danmark på mandag om en uge. Jeg havde det som et lille barn der har sparet op til noget i rigtig lang tid og gået og kigget på det i butiksvinduet og så kommer den seje onkel lige pludselig med det i gave. YEAH! Jeg havde allerede overvejet om jeg kunne nå over og købe det i min frokostpause på fredag.
Skal selvfølgelig alligevel have det rigtige album - man er vel ikke fan for ingenting...

Albummet hedder 'Volta' og jeg kan kun sige at det er rigtig godt! Det er ikke så stille og drømmeagtigt som 'Vespertine', men heller ikke så elektro som 'Debut' og 'Homogenic'. Hun strør stadig strygere ud over sangene med gavmild hånd hvilket jeg elsker og så er hendes stemme jo som altid fantastisk. Der er et fedt drive og en god energi på albummet og på en måde en mere legesyg stemning over det end tidligere. Nogle af melodierne leder tankerne hen mod skolegård og gang i den.
Björk har på hendes to sidste albums været på syretrip eller noget lignende. Først udsendte hun Medullá, som var et á Capella album. Det var ok, men slet ikke på hendes vanlige niveau. Derefter udsendte hun et soundtrack til hendes mands kunstudstilling. Det var virkelig syret. Jeg prøvede at give det en chance, men tror kun jeg har hørt den tre gange. Men nu er Björk tilbage i sporet og gud hvor er det godt! Hun siger selv om albummet:

"But with this one, it was different because I knew more emotionally what I wanted. And because I'd done two or three projects in a row that were quite serious, maybe I just needed to get that out of my system or something. So all I wanted to do for this album was just to have fun and do something that was full-bodied and really up".

Hvis 'Volta' er produktet, når hun bare vil have sjov og det hele ikke skal være så seriøst, så synes jeg bare, at hun skal fortsætte med det sjove og glemme det seriøse. Hun bliver ved med at være nyskabende og jeg overraskes af hendes kreativitet. Denne gang har Hip Hop produceren 'Timbaland' været med til at producere tre numre. Man kan godt høre hans inspiration, samtidig med at hun holder fast i sin egen stil. Jeg glæder mig helt vildt til at se hende på Roskilde. Den koncert hun gav i 2003 er den bedste koncert jeg nogensinde har set og med dette nye album kan det kun blive godt.
Jeg skulle på uni i dag og hente 'Scheins' og aflevere mit Hausarbeit om Bydelsmødrende (der ligger SÅ meget arbejde i de 32 sider!). Nå, men cykelturen derud på en time var jo kærkommen, når jeg var i besiddelse af 55 minutter og 34 sekunder med dugfrisk Björkmusik, så numrene blev fluks brændt ned på en CD og så var det ellers afsted med høretelefoner på og min old school discman i tasken.
Björks musik er efter min mening sådan noget man kan høre til hudløshed og hele tiden opdage nye detaljer. Indtil videre er mine tre yndlingsnumre disse. Download roligt - men husk at købe albummet når det kommer, hvis I kan lide hvad I hører.

Björk - Earth Intruders

Björk - Wanderlust

Björk - Hope

Parlamentarismens glæder
Som jeg skrev i sidste post, skulle jeg torsdag ind og se debat i Plenarsalen. Her blev min respekt for den tyske parlamentarisme lidt genopbygget. Jeg havde slvfølgelig valgt en debat om mit yndlingsemne Integration. Det begyndte med at indenrigsministeren Wolfgang Schäuble kom ind i sin rullestol (han blev skudt ved et attentat i 1990 og er lam fra livet og ned) og læste et nyt lovforslag op. Så var der debat i 1½ time, hvor politikere fra alle partier var repræsenteret og til sidst stemte de. Det var meget seriøst og debatten var god. Desværre måtte man ikke komme med tilråb med tilskuerpladserne. Jeg fik ellers en enorm lyst, da en eller anden klaphat fra CSU (den meget konservative fraktion) argumenterede med at de indvandrere, som ikke lærte tysk bare var dovne og at staten gjorde alt for meget for at understøtte dem i forvejen. Jeg blev sgu så indigneret.
Ellers har praktikken budt på opgaver som: "Iben, Hr. Schröder skal til et jubilæum hos en CDU-mand, som har været borgmester i Tangstedt kommune i 25 år. Kan du ikke skrive hans tale?" Tjo sagde jeg og så var det ellers bare i gang med at researche på hvem manden var, hvor Tangstedt overhovedet ligger og hvad der sker i byen. Hurra for internettet! Syret at skrive en tale til en person, som har været borgmester lige så længe, som jeg selv har levet. Nå, men jeg fik strikket noget sammen og gav det til Mathias, som skrev det lidt om, fordi jeg jo ikke kan skrive i det der super formelle tyske, men han brugte næsten alt mit indhold, så det var fedt!


2 comments:

Anonymous said...

Hey frau Berlin

Fedt at høre at det er så spændende i praktikken. Jeg skriver projekt 24-7 med gruppen, så der er sku ikke det helt store at skrive om... Men hold da kæft hvor dansk politik er interessant for tiden! NyAlliance my ass, vi kalder partiet NyAnders... For det er jo hvad det er.. He He. Vi vidste jo godt at de radikale var nogle borgerlige ...... de har bare været alt for gode til at skjule det..

Forresten har jeg oplevet noget nyt i mit liv, jeg har fået en tangoskade, ja det lyder lidt dramatisk, men det var det egentligt ikke. Blot en muskelkrampe som følge af 2 timers hæftig tango. Det er forresten ret fedt ibber, det må du slæbe mads med til en gang. For mig er det i hvertfald lige pt det der holder min hverdag oppe, især når gruppen kommer kl 8:30.. ahh..

Men hey det er jo de små ting i hverdagen der gør livet fedt, fx at jeg lige har fået Feists nye album, the reminder, det er så fedt.. Det kan kun anbefales.. Nice..

Og ja så er jeg jo ellers totalt kæreste med Ine.. Det er ret vildt, men måske ikke så underligt... He He

Hyg dig iben og keep on the good work, du kan jo det der shit..
Hilsen din fanskare på Nørrebro.

KH Jakob

Iben said...

Hey Jakob.

Lyder vildt med tangoskade - meget Casanova agtigt;-) Er det Ine du svinger så vildt rundt med?
Og ja, Ny Alliance, poppet navn! Jeg synes det er fedt der kommer lidt rav i dansk politik, men ja, de Radikale har jo i lang tid haft den mest ulige fordelingspolitik et dansk parti har kunnet præstere, så deres maks 40 % på indkomstskatten overrasker mig faktisk ikke. Frevert er jo lige gået ud af DF og det virker, som om hun har et hævntogt mod Pia i gang, så jeg håber, at hun også melder sig ind i Ny Alliance - kun med det formål at tage Pias magt fra hende. Så ville der sgu være noget ved dansk politik!

Håber det går godt med projektet og at du også har lidt tid til at nyde foråret og forelskelsen.

Kh Iben