Sunday, January 14, 2007

Fødselsdag i det tyske

Så blev jeg 25 år! Allerede fra kl. 24 fredag nat blev jeg fejret. Katja og Anne Kathrine ringede fra Danmark og sagde tillykke. Jeg var på bar med nogle af folkene hernede fra og pludselig kom de og kastede kanel på mig. Åbenbart en jysk tradition når man bliver 25 og ikke er gift. Det var ret morsomt og jeg fattede slet ikke hvad der skete. Efter en rigtig sjov tur i byen med en masse dans til langt ud på natten, vågnede jeg sent lørdag. Mads sang fødselsdagssang for mig og kom med gaver fra Mutti, som havde sendt den herned (nyt ur og fancy strømpebukser - yes!) og Signe, Rikke og Line, som havde haft en med herned til nytår. Jeg fik Klovn tredje sæson. Super gave, som sætter min uheldige oplevelse med Hr. underviser i perspektiv af Franks helt eminente evne til at komme galt afsted. Af min søde kæreste fik jeg en tur til Weimar. Han har planlagt det hele, bestilt togbilletter, hotel, teaterbilletter, Stadtrundgang osv. Det bliver skønt og spændende at opleve. Weimar ligger nærmest midt i Tyskland og er kendt for sin kulturelle arv. Goethe boede i Weimar, det var her Tysklands første republik blev grundlagt (Weimar republik
ken) og her Bauhaus skolen opstod, så der er masser at opleve.

Vi startede dagen med at spise lækker brunch og så gik vi Badeschiff. Badeschiff er om sommeren Berlins svar på Islands brygge, dog er Spreevandet ikke så lækkert at bade i, så det er en swimmingpool, som er sat ud i floden, så man bader i rent vand, men har følelsen af at bade i floden. Her om vinteren har de dækket det hele over og varmet det op til 25 grader. Vi havde kun set billeder af det og var overraskede over hvor fantastisk godt det fungerede. Vi lejede badekåber og gaflede to liggestole med madrasser og udsigt ud over Spree og så lå vi ellers der i fire timer og dovnede, læste blade og bøger, badede, gik i sauna, tog lur, drak smoothies og sludrede. Det var virkelig wellnessheaven og enormt lækkert lavet. Tyskerne overraskede os igen ved alle at spankulere mere eller mindre nøgne rundt og alle badede nøgne. Dog var det indrettet sådan, at vi alligevel havde følelsen af at ligge lidt afskærmet. Det var virkelig dejligt! Om aftenen spiste vi efter mit ønske Sushi. Det var en rigtig dejlig dag!

I dag havde jeg inviteret folkene jeg har lært at kende hernede til boller og drømmekage. Jeg tænkte det ville være festligt med et tysk flag, men det er umuligt at opdrive. Moritz (Mads' gamle roomate) forklarede mig, at tyskerne aldrig flager til deres fødselsdage. Det er kun nynazisterne som flager med det tyske flag. Jeg lærer noget om tysk kultur i disse dage...:-)
Det var rigtig hyggeligt med søndageftermiddagsfødselsdag og jeg fik en masse fl
ere gode gaver. Mange tyske bøger som jeg glæder mig til at læse og verdens flotteste buket liljer som nu står og pynter og dufter rigtig dejligt og minder mig om fødselsdag og hygge og hvor dejligt det var at blive husket af alle jer derhjemme og fejret hernede.

3 comments:

Mette Rieck said...

Hej Ibsen..

Mange gange tillykke med din fødselsdag. Jeg skal vist snart have overført diverse mindedage til min nye 2007 kalender - inden jeg laver flere ups'ere... Sorry... Men men men - TILLYKKE: Lyder som om du har haft en super dag! Kan ikke fatte, at du ikke kendte kanel traditionen - det er da bare sådan noget man SKAL gøre. Godt der var nogle, der tog sig af det!

Mange hilsner,

Mette

Mette Rieck said...

Hej Ibsen..

Mange gange tillykke med din fødselsdag. Jeg skal vist snart have overført diverse mindedage til min nye 2007 kalender - inden jeg laver flere ups'ere... Sorry... Men men men - TILLYKKE: Lyder som om du har haft en super dag! Kan ikke fatte, at du ikke kendte kanel traditionen - det er da bare sådan noget man SKAL gøre. Godt der var nogle, der tog sig af det!

Mange hilsner,

Mette

Niall Quinn said...

Hey Haddock! Tillykke med fødselsdagen!

Kh Martin og Line