Sunday, December 03, 2006

Hvad sker der egentlig i København?

Jeg følger med i farcen om ungdomshuset hernedefra, det bliver mere langt ude dag for dag og jeg satser på at der om tre år bliver lavet en film om det.
Forleden skulle jeg lige have en pause fra min opgave om hvorfor Republikanerne tabte mid-term valget i USA. Godt tidsfordriv er altid nyheder, så jeg sidder og stener lidt på politikens netavis. Der er den daglige historie om Ungdomshuset og dagens historie er at rydningen bliver udsat fordi politiet ikke kan garantere sikkerheden for de julehandlende. Journalisten spørger så: Kan du forstå, hvis nogen tror, I aflyser, fordi I er bange? Hvortil der fra politiets side svares: »Nej. Københavns Politi kender ikke begrebet bange«. Hvad sker der? Er det Dolph de har ansat som talsmand eller hvad?

Det kunne så egentlig godt være at de skulle overveje at kende til begrebet - eller i hvert fald forberede deres politifolk på det; fandt nedenstående flyer på en anarkistisk bar i går og Berlin er nok ikke det eneste sted den ligger.

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal mene i den her sag. Jeg synes politikerne har handlet rigtig åndssvagt ved i første omgang at sælge huset og bagefter ombestemme sig og forsøge at gøre det om ved at trække handlen tilbage efter 5 år. De må indse at de har kvajet sig. På den anden side synes jeg også at Ungdomshuset opfører sig rigtig åndssvagt, når de f.eks. tager ud til Faderhuset i Rødovre og smører deres hus til med maling. Faderhuset opfører sig også åndssvagt. Hvorfor vil de - koste hvad det vil - have det hus? Der findes masser af huse i København, hvor man kan lave frikirke og hvorfor bruge så mange penge og tid på at få lige præcis Ungdomshuset? Rygterne går at lederen har fået et syn fra Gud om at hun skal frelse de unge i Ungdomshuset, og jeg synes også det mest af alt minder om et korstog, men man kan ikke frelse nogen der ikke vil frelses.

Interessant er det i hvert fald hvad der sker. Nu er rydningen udsat og jeg er meget spændt på at se hvem der vinder denne her kamp. En ting er jeg dog ret sikker på: Der bliver krig. Jeg synes at Ungdomshuset skal bruge sin forlængede levetid på at bevise sin eksistensberettigelse ved at være et alternativt kulturhus, hvor der foregår interessante ting, som ikke følger strømmen, men på den anden side ikke kun er et hus for 'Troublemakers of the world'.

No comments: