Thursday, July 31, 2008

New York, New York


Så er der nyt fra de rejsende i USA. Vi sidder i en bus på vej til Boston, hvorfra vi tager en færge til Provincetown på Cape Cod. Da vi lage rejseplanerne om, droppede vi at leje bil og bestilte i stedet billetter hos ”BoltBus”. Fire timer fra NYC til Boston for 75 kr. – og så er der til min store overraskelse trådløst internet i bussen (hvorfor er det så lige, at det er så svært for DSB, at lave en ordentlig løsning i deres tog!?!). Vores buschauffør hedder Jackie og introducerede med at sige, at hun er oprigtig glad for, at vi har valgt at køre med BoltBus, for det giver hende til dagen og vejen og til at få ordnet negle og hår… Jeg er også oprigtig glad for, at vi valgte at tage bussen, for morgentrafikken ud af New York havde hverken Mads eller jeg lyst til at prøve kræfter med.

Vi ankom til NYC først på aftenen lørdag. Jeg havde i flyet været lidt nervøs for, om alt ville gå glat i forhold til min indrejse på visummet, men det gik lige så nemt, som det har været bøvlet at få det. Manden bag skranken løftede knap nok blikket, men stemplede bare derudaf og ønskede mig velkommen i staterne – dejligt og meget lettende. Så kunne ferien endelig begynde!

Vi har benyttet os af mange af de gratis glæder NYC tilbyder. Søndagen startede vi således med at få gratis guidet tur i Lower East Side af Judy, som var vokset op i området og fortalte levende og spændende om kvarterets historie og udvikling fra immigrant slum til hipt område med kunstnere og bohos (bourgeois behomeians). Det vil sige alle dem som har penge, men som synes det er fedt at bo i de områder, hvor de fattige kreative bor. Hun var en fantastisk guide og krydrede turen med mange sjove anekdoter.

Vi har også taget en tur med Staten Island færgen, hvorfra man kan se frihedsgudinden og Manhattans skyline fra vandet. Frihedsgudinden var overraskende lille – det er jeg nok ikke den første som synes – og Manhattans skyline var imponerende. Ground Zero ligger i den ende af Manhattan, og man kan virkelig fornemme hullet efter World Trade Center. De bygger på livet løs, for at få det nye Libeskind tegnede World Trade Center op, men det tager jo immervæk nogle dage. Det nye ”Freedom Tower” bliver 1776 fod højt (514 m). 1776 er meget symbolsk, for det er året, hvor frihedserklæringen blev skrevet under og borgerkrigen mod englænderne begyndte. – det skal vi lære meget mere om i Boston, for det var der, det hele begyndte.

Det har været meget dejligt vejr. Solskin og omkring 30 grader, så vi har brugt Central Park til at slappe af i. Mads havde downloadet en podwalk, hvor man blev guidet gennem parken imens der blev fortalt om parkens historie og karakteristiske sites. Jeg er imponeret over, hvor mange funktioner den rummer. Der er både teater, legepladser, baseballbaner, søer hvor man kan sejle med modelskibe, søer hvor man kan sejle i robåd, veje til cyklister som kører ræs, gode løberuter, en Zoologisk Have og meget mere. Parken blev renoveret i slutningen af 90’erne, og den er ekstremt lækker. Jeg så ikke noget skrald ligge og flyde, og jeg så heller ikke nogen smide skrald. Der er sandsynligvis mange ansat til at holde parken pæn, men det virker også som om, at New Yorkerne passer ekstremt godt på deres åndehul. Vi boede de sidste dage ret tæt på Central Park, og vi kunne ikke dy os for at tage en morgenløbetur sammen med alle de andre i onsdags.

Selvfølgelig har vi også været på museum. Jeg er jo kæreste med en museumsnarkoman, og er også selv meget glad for museumsbesøg, så vi satte kursen mod The Metropolitan Museum of Art i går. Det er helt ekstremt stort. Imponerende samlinger, hvor alle kan finde noget af interesse lige meget om man er til egyptisk kunst, græske statuer, middelalderkunst, moderne malerier eller cypriotisk kunst. De har alt! Vi fik en guidet tur af en praktikant, som tog os til museets highlights. Det var virkelig godt og interessant. Bagefter rendte vi rundt på egen hånd og for vild indtil flere gange.

Mads er jo ekstremt god til at støve sjove ting op, så mandag var vi på disco i det gamle ’meatpacking district’, som nu er blevet forvandlet til et ekstremt hipt område. Det sjove er, at der stadig ligger kødbutikker og slagtere i en skøn blanding med übersmarte restauranter og butikker. Vi drak drinks under råben himmel på 14. etage inden vi dansede den halve nat. Det var skide sjovt. Jeg var meget imponeret over toilettet på klubben. Der var alt hvad man kunne forestille sig – eller ikke havde forestillet sig, man kunne få brug for. Tyggegummi, kondomer, kontaktlinsevæske, parfume osv. meget imponerende!

Vi har skam også været i teatret og set et rigtigt Broadway stykke. Jeg var meget skeptisk i starten, men overgav mig til morskaben og nød at blive underholdt. En tur til toppen af Rockefeller Center er det også blevet til, hvor der er udsigt ud over Manhattan fra 68.etage. Vi tog derop om aftenen, og hvor var det utrolig smukt og flot!

Ellers har vi udforsket meget af NYC til fods. Jeg er overrasket over, hvor hurtigt kvartererne skifter. Drejer man om et hjørne er man pludselig i China Town og kan kun finde skilte på kinesisk og se kinesere hvorend man kigger hen. Drejer man om et andet, er man i The Financial District, hvor folk går i jakkesæt og ser meget business agtige ud. Jeg tror aldrig, jeg har gået så meget indenfor så få dage, så fusserne er ved at være trætte. Det bliver skønt at have et par dage nu, hvor vi skal flade ud og ligge på stranden og på hvaltur. Jeg håber SÅ meget, at vi ser en hval!

2 comments:

Unknown said...

en tur efter alle strabasserne herhjemme for at få det hele til at lykkes. Vi ses jo inden længe derovre! Stort møs AK

Unknown said...

flot - havldelen af teksten fra mig manglede vist - starten skulle være: Dejligt at I nyder det - I har virkelig fortjent en fantastisk tur efter alle strabasserne herhjemme for at få det hele til at lykkes. Vi ses jo inden længe derovre! Stort møs AK